KuZeNLeRiN MeKaNı
 
AnasayfaSSSAramaKayıt OlGiriş yap
Arama
 
 

Sonuç :
 
Rechercher çıkıntı araştırma
En son konular
» Nick Fabrikası :D
tarafından CeZæhra Çarş. Haz. 10, 2009 2:29 pm

» Jean-Christophe Grangé
tarafından CeZæhra Çarş. Haz. 10, 2009 2:24 pm

» Şarkıcıya İnanmıştım Şarkıya Değil
tarafından CeZæhra Çarş. Haz. 10, 2009 2:16 pm

» Ceza - Paydos
tarafından ExenForum.Net Salı Haz. 09, 2009 5:38 pm

» Kan Grubunuz
tarafından CeZæhra Paz Mayıs 31, 2009 11:27 am

» Need For Speed: Shift Tüm Araba Ve Yol Listesi
tarafından CeZæhra Paz Mayıs 31, 2009 11:24 am

» 2 Türk Vatandaşında "Domuz Gribi" Vakasına Rastlandı
tarafından CeZæhra Paz Mayıs 31, 2009 11:21 am

» Alaturka Mavzer - Sokak İşleri [Full Albüm]
tarafından CeZæhra Paz Mayıs 31, 2009 11:19 am

» Windows Vista SP2 Kullanıcılara Sunuldu
tarafından CeZæhra Paz Mayıs 31, 2009 11:11 am

» Portable GreenBox Logo Maker 2.0
tarafından yandakli Perş. Mayıs 28, 2009 12:15 pm

Tarıyıcı
 Kapı
 Indeks
 Üye Listesi
 Profil
 SSS
 Arama
Forum
Reklam Bölümü
Aralık 2017
PtsiSalıÇarş.Perş.CumaC.tesiPaz
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
TakvimTakvim
Anket

Konuya puan ver
 

BATI ETKİSİNDE TÜRK EDEBİYATI

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek 
Yazar Mesaj

Yeni nesil üye
avatar



Yaş : Kayıt tarihi : 25/10/08 Mesaj Sayısı : 58 Rep Kademesi: Yeni nesil üye
Nerden : İş/Hobiler : Lakap :
Rep sistemi
Aktiflik:
25/100  (25/100)
Başarı Puanı:
20/100  (20/100)
Güçlülük:
30/100  (30/100)
EkleBunu Sosyal Paylaşım Butonu

MesajKonu: BATI ETKİSİNDE TÜRK EDEBİYATI   Salı Ekim 28, 2008 3:34 pm

1850 yıllarından günümüze kadar sürer. Amacı, metod bakımından Batılı,
öz ve ruh bakımından milli bir edebiyat yaratmaktır. Türk toplumundaki
esaslı değişmeleri , fikir ve yenilik hareketlerini yansıtır. Üç döneme
ayrılır. :
1.Tanzimat Edebiyatı :1860’ta tercüman-ı ahval
gazetesinin yayımlanmasıyla başlar, 1896’ya kadar sürer. Sarsıntılar
geçiren Osmanlı İmp.u durumunu kurtarmak için, ordudan başla*** ıslahat
ve devrim hareketlerine girişiyordu . 3. Selim , 2. Mahmut , Abdülmecit
dönemleri böyle geçmiştir.
Bu ortamda Batıcı ve yenilikçi olan
şair ve yazarlar, sanatlarını toplum için kullandılar. Fransız
kültürüyle kültürüyle yetişmiş ,romantik ve ülkücüydüler. Divan şiirini
yıkmaya çalıştılar. Çok yönlüydüler: şair,romancı,tiyatro yazarı...vb.
Sanattan çok,fikir ve ülkü peşindedirler; zulme,haksızlığa karşı savaş
açarlar. Vatan ,millet,hürriyet,adalet,meşrutiyet kavramlarını
heyecanla savunurlar. Daha geniş kitlelere seslenebilmek için ,dilde
sadelik yanlısıdırlar. Hemen hepsi politikacı ve mücadele adamıdırlar.
Tanzimat ikinci döneminde realizimin etkisi görülür. Şiirde konu
birliğini sağladılar. Aruzla yazdılar. Düzyazı dilini şiire
uyguladılar. Roman,hikaye,makale gibi türler,edebiyatımıza bu dönemde
girdi. İlk tanzimatçılar ,Divan şiirinin nazım biçimlerini kullandılar.
TANZİMAT DÖNEMİ SANATÇILARI:


ŞİNASİ
(1826-1871): 1860’TA Tercüman-ı Ahval gazetesini çıkararak yeni bir
edebiyatın önderi olan Şinasi, orta yetenekte bir şair olarak kabul
edilir. Toplum için sanat anlayışını benimseyen sanatçı, dilin süs ve
özentiden kurtulup sadeleşmesi için çalışmıştır. Basılan ilk tiyatro
eserini yazan sanatçı, aynı zamanda edebiyatımızda hak, adalet,
eşitlik, özgürlük gibi kavramları kullanan ilk kişidir. Edebiyatımızda
akılcılığın ilk önderi sayılan Şinasi, noktalama işaretlerini
edebiyatımıza kazandıran bir sanatçıdır.

Eserleri:
Şair Evlenmesi (tiyatro), Tercüme-i Manzume (çeviri şiirler), Müntehabat-ı Eşar (şiir), Durub-ı Emsal-i Osmaniye (atasözleri).

NAMIK
KEMAL (1840-1888): İlk şiirlerini Divan şiirinin etkisiyle yazan
sanatçı Şinasi’yle tanıştıktan sonra edebiyatın Batılılaşması
gerektiğine inanır ve sonuna kadar da bu düşünceyi savunur. Daha çok
hak, adalet, vatan, ahlk gibi temaları işler. İçerik olarak tamamen
yeni olan şiirlerinde biçimsel olarak Divan edebiyatına bağlılık
görülür. Hece ölçüsüyle denemeler yapmasına rağmen aruzu kullanmıştır.
Tiyatroyu faydalı bir eğlence olarak kabul eden sanatçı, bu türde
romantik dramların etkisindedir. Tiyatro eserlerinde teknik yönden
yetersiz olan sanatçı kimi kez günlük konuşma dilini kullanır, kimi kez
de süslü bir anlatıma başvurur. Romanlarında Batılı tekniğe uyma
çabasındadır. Ancak tekniği sağlam değildir. Kahramanları romantizmin
etkisiyle iyiler ve kötüler olmak üzere ayrılmıştır. Konuşma yerlerinde
dil nispeten yalınken, betimlemelerde “sanatkârane”dir. Aynı zamanda
gazeteci olan Namık Kemal mücadeleci bir kişiliğe sahiptir.

Eserleri:
Romanları: İntibah, Cezmi
Oyunları: Vatan yahut Silistre, Zavallı Çocuk, Akif Bey, Gülnihal, Celalettin Harzemşah, Karabela
Eleştirileri: Tahrib-i Harâbât. Takip

ZİYA
PAŞA (1825-1880): Şiirleri içerik ve biçim açısından Divan edebiyatının
özelliklerine uygunluk gösterir. Ancak hak, adalet, kanun gibi
kavramları o da kullanmıştır. Batılılaşmada şiirlerinden çok
düşünceleriyle önem taşır. Hece ölçüsüyle de denemeler yapmıştır. En
ünlü eseri “Terkib-i Bent”idir.

“Harâbât” adlı Divan şiiri antolojisinin önsözündeki düşünceleri nedeniyle Namık Kemal’in eleştirilerine hedef olmuştur.

AHMET
MİTHAT (1844-1912): Batılı roman ve hikaye tekniğiyle Türk halk
hikayelerini uzlaştırmaya çalışan sanatçı halka seslenmeyi ve
eserlerinde halkı eğitmeyi amaçlamıştır. Bu nedenle sık sık olayların
akışını keserek okuyucuya seslenmiştir. Teknik bir kaygı gütmeyen
sanatçı, dönemin en çok okunan yazarıdır. Halka okuma alışkanlığı
kazandırma konusundaki başarısı herkesçe kabul edilir. Genel olarak
romantizmin etkisindeki sanatçı hemen her türde eser vermiştir. Halka
seslenmeyi amaçladığı için de nispeten daha sade ve yalın bir dil
kullanmıştır.

Kırktan fazla romanı, pek çok öyküsü ve tiyatro eseri olan sanatçının önemli eserleri şunlardır:

Romanları: Hasan Mellah, Hüseyin Fellah, Felatun Bey’le Rakım Efendi, Yeryüzünde Bir Melek, Henüz On Yedi Yaşında.....
Öyküleri: Yeniçeriler, Letaif-i Rivayât (seri hikayeler).....
Oyunları: Çerkez Özdenler, Çengi....

AHMET
VEFİK PAŞA : Milliyetçilik ve Türkçülük akımlarının ilk büyük
temsilicisidir. Moliere komedilerinden yaptığı 16 çeviri ve
uyarlamayla, Türk tiyatrosuna önemli hizmetler etti.
Eserleri: Lehçe-i Osmani, Şecere-i Türk, Moliere’den Zor Nikah, Meraki, Azarya, Zoraki Takip.

RECAİZADE
MAHMUT EKREM (1847-1914): “Güzel olan her şey şiirin konusu olabilir”
ve “şiir ahlakla hizmet etmek zorunda değildir” düşüncesinde olan
sanatçı daha çok aşk ve doğa konularını işler. Şiirlerinde romantizmin
etkisinde olan Ekrem, yanlış batılılaşmayı ele aldığı “Araba Sevdası”
adlı romanında realist bir tutum izlemeye çalışır. Sanatçının eski
edebiyat taraftarlarıyla olan tartışmaları ünlüdür. Servet-i
Fünuncuları bir araya topla*** Servet-i Fünun hareketine önderlik
etmiştir. Sanat için sanat anlayışına bağlı olan sanatçının dili
yabancı sözcük ve tamlamalarla doludur.

Eserleri:
Şiirleri: Nijat Ekrem, Nağme-i Seher, Yadigâr-ı Şebab,Zemzeme (I, II, III)
Oyunları: Çok Bilen Çok Yanılır, Vuslat, Afife Anjelik
Hikayeleri: Muhsin Bey, Şemsâ
Roman: Araba Sevdası

ABDÜLHAK
HAMİT TARHAN (1892-1937): Edebiyatımızda “şair-i azam” olarak
adlandırılan sanatçı eskiyi yıkan ihtilalci kişiliğiyle tanınmıştır.
Sanat için sanat görüşünde olan Hamit, romantizmin etksindedir ve en
çok ölüm konusunu işler.

Oyunlarında tekniğe önem vermeyen
sanatçı, bunları okumak için yazdığını söyler. Bunların bir kısmı
manzum, bir kısmı düzyazıdır. Tiyatroda konunun yabancı toplumlardan
alınması gerektiğini savunur.

Edebiyatımızda “tezatlar şairi” olarak da anılan sanatçının önemli eserleri şunlardır:
Şiirleri: Sahrai Belde veya Divaneliklerim, Makber, Ölü, Hacle, Garam, Validem, İlhamı Vatan.....
Oyunları:
Macera-yı Aşk, Sabr ü Sebat, İçli Kız, Duhter-i Hindu, Tarık, Zeynep,
Finten, İlhan, Turhan, Hakan (Ayrıca hece ölçüsüyle ve manzum olarak
yazdığı iki oyunu da vardır: Nesteren ve Liberte)

SAMİPAŞAZADE SEZAİ (1860-1936): Gerçekçi bir yaklaşımla yazdığı “Sergüzeşt” adlı romanıyla tanınır.

Öykülerini “Küçük Şeyler” adlı kitapta toplamıştır.

NABİZADE NAZIM (1862-1893): Realist-natüralist bir anlayışı benimseyen sanatçının iki önemşi romanı “Kara Bibik” ve “Zehra”dır.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör
Yazar Mesaj

Yeni üye



Yaş : Kayıt tarihi : 22/09/08 Mesaj Sayısı : 4 Rep Kademesi: Yeni üye
Nerden : İş/Hobiler : Lakap :
Rep sistemi
Aktiflik:
0/0  (0/0)
Başarı Puanı:
0/0  (0/0)
Güçlülük:
0/0  (0/0)
EkleBunu Sosyal Paylaşım Butonu

MesajKonu: Geri: BATI ETKİSİNDE TÜRK EDEBİYATI   Perş. Ekim 30, 2008 10:33 pm

çok teşekürler bu paylaşımı yaptığınız için
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör
Yazar Mesaj

BATI ETKİSİNDE TÜRK EDEBİYATI

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var: Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
KuZeN FoRuM :: GENEL KÜLTÜR :: Edebiyat -
Yetkinforum.com | © phpBB | Bedava yardımlaşma forumu | Suistimalı göstermek | Yetkinblog